Pre tých, ktorí vyhľadávajú neobvyklé cestovateľské zážitky, by mohla byť zaujímavou možnosťou jazda vlakom cez 22 tunelov na trati Banská Bystrica – Dolná Štubňa v celkovej dĺžke viac ako 12 km. Okrem toho, že prechádza horami Veľkej Fatry a Kremnických vrchov je i mimoriadne zaujímavým technickým dielom, ktoré bolo vybudované i na dnešné pomery v rekordnom čase.
Vstupujeme do tunela na trati Banská Bystrica - Dolná Štubňa. Do jedného z 22.
Bonusom trate je i prejazd najdlhším železničným tunelom Slovenska s názvom Čremošné s celkovou dĺžkou až 4 697,15 m. Po uvedenej trati v súčasnosti jazdia bežné vlaky, no celkovo má trať pomerne dobrodružný charakter s množstvom tunelov, mostov a výrazných viaduktov, ktoré sú zasadené doslova v divočine. Výlet si navyše môžete ozvláštniť krátkym pobytom v aquaparku Turčianske Teplice.
Všetko sa to dá absolvovať i počas „jednodňovky“. Môžete sem zobrať takmer hocikoho, pretože nie je nutné nikam namáhavo šliapať a cesta vlakom netrvá príliš dlho. Môže byť preto veľmi zaujímavá i ako tip pre rodiny s deťmi. Tak poďme na to!
Ako sa dostať na začiatok trasy a kde zaparkovať?
Výlet vlakom cez hory je ideálne začať v Banskej Bystrici a následne sa rovnakou trasou prepraviť späť. Záleží, samozrejme, odkiaľ budete vyrážať celkovo. Pre severanov budú lepšie alternatívy zrejme z Vrútok. Ak by ste začínali na banskobystrickej hlavnej stanici ako my, tá je veľmi dobre dostupná.
Na výber máte množstvo možností ako sa sem dostať takmer z ktorejkoľvek časti Slovenska. My sme prišli autom a nebol žiadny problém zastaviť v blízkosti stanice. Vlakov odtiaľto a späť chodí niekoľko denne a tak sme vedeli, že na výlet budeme mať naozaj celý deň.
Začiatok výletu železnicou zo stanice v Banskej Bystrici smerom do Dolnej Štubne.
Na trati cez hory Veľkej Fatry smerom do Banskej Bystrice.
Vlakom cez hory
Z Banskej Bystrice po úvodnom zatočení trať, pomaly, veľmi mierne stúpa na sever dolinou smerom k Donovalom. Už tu sa objavujú prvé romantické železničiarske zákutia so starými staničnými budovami. Po relatívne krátkej jazde sa trať výrazne stočí smerom k Harmancu a už nasledujú prvé kratšie tunely. Nasleduje pravidelné striedanie hlbokých lesov v Harmaneckej doline a rôzne dlhých tunelov.
Trasa vedie v tieni a vo vyššej nadmorskej výške a tak by to mohol byť fajn tip na letný výlet. My sme ho absolvovali v lete v čiastočne daždivom počasí, čo ale vôbec nevadí, pretože tento výlet sa dá podniknúť i za nepriaznivejšieho počasia. Zaujímavý by bol určite aj v zimných podmienkach.
Postupne sa vlak prepracováva vyššie a vyššie, pričom sa objavujú i celkom dlhé a zakrivené tunely, v ktorých je úplná tma. Popri trati sa rozkladajú rozľahlé ihličnaté lesy, akoby ste prechádzali nepoškvrnenou divočinou. Sem tam vidno i nejakú železničiarsku budovu.
Keď trasa dosiahne najvyšší bod, postupne klesá k Dolnej Štubni. Ojedinelým zážitkom sú prechody cez vysoké viadukty v krásnej prírode. K top úsekom patrí dlhočizný prejazd Čremošnianskeho tunela, hlavne ak si uvedomíte, ako rýchlo ho dokázali postaviť. V náročnom horskom teréne Kremnických vrchov a Veľkej Fatry to trvalo iba 4 roky, dokonca čiastočne i počas vojnového obdobia.
Vlak na tejto trati jazdí rýchlosťami približne 70 km/h a tak ju prekoná celkom rýchlo. My sme si ju v daný deň veľmi radi zopakovali. Vhod prišla i relaxačná prestávka v kúpeľoch Turčianske Teplice, kde môžete navštíviť celoročne otvorený aquapark a pozrieť si toto kúpeľné mestečko. V takom prípade sa oplatí vystúpiť na miestnej stanici, z ktorej to je do mesta na skok.
Samozrejme na trase vlaku sú viaceré miesta, kde by sa oplatilo zastaviť. Je to len otázka plánovania, čo by ste si radi pozreli. Výlet tým nadobudne mnoho zaujímavých rozmerov a má široký potenciál, pričom ho môžete absolvovať pohodlne bez nutnosti šoférovať.
Atmosféra na trati Banská Bystrica - Dolná Štubňa je neopakovateľná.
Jedinečné železničné scenérie tesne nad Banskou Bystricou.
Jeden z mostov na trati Banská Bystrica - Dolná Štubňa.
Na trati Banská Bystrica - Dolná Štubňa na Turčianskej strane.
Vlaková stanica Turčianske Teplice je možnosťou, kam môžete pokračovať z Dolnej Štubne rovnakým vlakom.
Návrat vlakom do Banskej Bystrice.
Pohľad z jedného zo železničných mostov do hĺbky na trati Banská Bystrica - Dolná Štubňa.
Trať Banská Bystrica - Dolná Štubňa vedie horami Veľkej Fatry a Kremnických vrchov.
Robotníci pri železničnej trati Banský Bystrica - Dolná Štubňa.
Stanica Čremošné pri pohľade z vlaku.
Vjazd vlaku do jedného z mnohých tunelov na trati Banská Bystrica - Dolná Štubňa.
Čakanie na oprotiidúci vlak na železničnej trati Banská Bystrica - Dolná Štubňa.
Po krátkej prestávke, kedy sme púšťali protiidúci vlak z Banskej Bystrice, smerujeme znova do tunela.
Niekoľko faktov o trase Banská Bystrica – Dolná Štubňa
Trať Banská Bystrica – Dolná Štubňa je súčasťou širšej železničnej siete. Predstavuje súčasť tzv. stredoslovenskej transverzály Nitra, alebo Trenčín – Handlová – Banská Bystrica – Červená Skala – Margecany. Popisovaný úsek Banská Bystrica – Dolná Štubňa bol postavený v období rokov 1936 – 1940. Úsek má celkovú dĺžku bezmála 41 km.
Trať v Banskej Bystrici začína vo výške 374 m n. m. a smeruje do najvyššieho bodu 693 m n. m., pričom následne klesá do Dolnej Štubne do 567 m n. m.. Trať má úctyhodné technické parametre v podobe 22 tunelov v celkovej dĺžke 12 211 m, 112 mostov a priepustaov (súčasťou sú 4 viadukty a 1 železobetónová klenba s rozpätím 55 m). Maximálna rýchloť na trati je podľa typu vlaku 40 km/h resp. 70 km/h. Trať je jednokoľajná.
V roku 1938 na stavbe pracovalo 12 339 robotníkov, pričom celkovo došlo pri výstavbe trate až k 35 smrteľným úrazom. Obetiam je venovaný pamätník umiestnený v obci Dolný Harmanec. Trať bola slávnostne otvorená 19.12. 1940 i za účasti vtedajšieho prezidenta Dr. Tisu.
Špecificky zaujímavým úsekom je Čremošniansky tunel, pôvodne Tunel E. Beneša. Pri jeho dĺžke viac ako 4,5 km je na vtedajšiu dobu až neuveriteľná presnosť pri razení. Tunel bol razený rakúskou metódou z protichodných strán. Celkové namerané odchýlky boli: výšková 5 mm, smerová 28 mm, dĺžková 35 mm. Navyše tento tunel ako aj ostatné v rovnakej železničnej sústave slúžia dodnes.
Zo stavebných objektov zaujmú počas prejazdu i mohutné viadukty. Jeden z nich tzv. Uľanský, ktorý má maximálnu výšku nad údolím až 42 m.
V horách Harmaneckej doliny na vlakovej trati Banská Bystrica - Dolná Štubňa.
Výhybky rozdeľujúce jednokoľajovú trať na trase Banská Bystrica - Dolná Štubňa sa nachádzajú na viacerých miestach.
Vlak prichádzajúci z Banskej Bystrice.
Zbesilá rýchlosť na horskej železničnej trati Banská Bystrica - Dolná Štubňa môže dosiahnuť až 70 km/h, čo je v týchto podmienkach slušný výkon.
Náročnosť a vybavenie na výlet
Výlet vlakom na trati Banská Bystrica – Dolná Štubňa je aktivitou vhodnou pre všetky vekové aj výkonnostné kategórie. Veľmi zaujímavý môže byť pre rodiny s deťmi. Je fajn mať poruke fotoaparát, alebo kameru, aby ste si mohli odniesť spomienky z prechodu.
Pripravte sa však na často zhoršené svetelné podmienky, pretože trať vedie v hustých lesoch s množstvom tunelov. Oplatí sa nájsť si miesto tak, aby ste mohli cez okno zadného vagónu smerom na ubiehajúcu trať. No výhľady sú fajn i z kupé.