Možno ste ani netušili aký skvelý vyhliadkový bod sa skrýva priamo pri jednej z najfrekventovanejších autostrád Slovenska. Reč je o móle pri odpočívadle Dechtáre. Nachádza sa približne 9 km od Liptovského Mikuláša, priamo na brehu Liptovskej Mary. Súčasťou tejto lokality je parkovisko a reštaurácia, kde sa dá počas cesty autom oddýchnuť. Viete si tu zakúpiť dokonca i nejaké suveníry.
Na Slovensku sa rozmohol fenomén drobných turistických atraktivít, ktoré lákajú navštíviť i menej známe miesta. Jednou z nich je i srdiečko s vyhliadkovou lavičkou nad obcou Poniky pri Banskej Bystrici. Srdiečko s lavičkou umožňuje urobiť si pekné spoločné fotky, ale aj vychutnať si krásny výhľad na oblasti stredného Slovenska pod vrchmi Vepor a Poľana. Zároveň ide o veľmi dobre dostupné miesto.
Vo Zvolene, v Parku Štefana Višňovského, sa nachádza zaujímavá replika vlaku z čias SNP. Konkrétne ide o Pancierový vlak Hurban. Originálny vlak bol aktívnou súčasťou bojov počas SNP. Jeho replika patrí k technickým kuriozitám, ktoré v iných mestách slovenska bežne neuvidíte, takže môže byť fajn cieľom na výlet.
Panský dom je poloruinou v malokarpatských lesoch, v oblasti zvernice nad Modrou, presnejšie v lokalite Zochovej chaty. Nachádza sa na rozľahlej lúke uprostred lesa neďaleko turisticky obľúbeného vrchu Vysoká. Podľa dostupných informácií sa jedná o bývalú horáreň s názvom Herrenhaus z polovice 19. storočia, ktorú založili Pálffyovci z Malaciek.
Pamätník SNP v lokalite Črmné, na podhorí Nízkych Tatier, je venovaný 2. Československej paradesantnej brigáde. Pamätníkov SNP je v tejto oblasti množstvo, no tento je jedinečný najmä svojím prevedením. Okrem toho predstavuje miesto výborný cieľ na cykloturistický výlet, ale pre jeho veľmi dobrú dostupnosť autom, alebo autobusom aj skvelý cieľ na ľahkú prechádzku.
Koprášsky tunel a Koprášsky (Mníšanský) viadukt sú nedostavané železničné stavby z obdobia 2. svetovej vojny. Tento pozostatok ťažkých čias sa nachádza na Gemeri v blízkostí obce Magenzitovce, medzi časťami Mníšany a Kopráš. Výhodou oboch objektov je to, že sa nachádzajú hneď vedľa seba a tak počas návštevy lokality zabijete 2 muchy jednou ranou.
Ak sa vyberiete na potulky tajomným a zapadnutým krajom Gemera, s veľkou pravdepodobnosťou narazíte na kopec kuriozít. Medzi ne patrí i stará, opustená banská štôlňa nad obcou Sirk. Hornosirkovská štôlňa je ľahko prístupnou technickou pamiatkou, ktorú si môžete zaradiť do trasy cyklovýletu, alebo roadtripu. Tento kraj má minulosť silne spojenú s baníctvom a podobných štôlní je tu hneď niekoľko. Hornosirkovská štôlňa je jednou z tých, ktoré sú najpohodlnejšie dostupné a vhodné na návštevu pre širokú paletu návštevníkov.
Železník je opustená banská osada, ukrytá v horách medzi Turčokom a Sirkom, neďaleko Revúcej vo výške okolo 500 m n. m. Podľa uvedených obcí sa rozdeľuje na Turčocký a Sirkský Železník. Osada Železník bola jedným z centier ťažby železnej rudy koncentrovanej v oblasti rovnomenného vrchu. Panoval tu čulý život.
Huncokársky cintorín sa nachádza v lesoch Malých Karpát severozápadne od Zochovej chaty nad Modrou. Predstavuje cieľ v dobre dostupnej lokalite, kam sa pohodlne dostanete autom alebo verejnou autobusovou dopravou. Ak máte radi horskú cyklistiku, môžete sa sem vybrať i týmto spôsobom. Zo Zochovej chaty je cintorín prístupný po lesnej turistickeje ceste, alebo po asfaltke. Ide o menšiu prechádzku vhodnú pre všetkých, ktorí radi trávia voľný čas v prírode. A kto to boli vlastne Huncokári? To sa dozviete ďalej v článku
Horehronie v blízkosti Brezna známe predovšetkým najvyššími kopcami Nízkych Tatier. Tie však nemusia byť ideálnou voľbou každý tip návštevníka. Aj preto by sme radi prezentovali ďalšiu možnosť ako stráviť voľný čas v tunajších horách. Konkrétne ide o Horehronské cyklodreziny, ktoré sú obzvlášť vhodnou zábavkou pre rodiny s deťmi. Myslíme si však, že zabavia takmer každého, kto má rád aktívny oddych. Obzvlášť ak je horúce leto a potrebujete nájsť program, kde sa pred slnkom skryjete.
Pomerne zaujímavou a dovolíme si tvrdiť, že i málo známou horehronskou lokalitou je starý mestský cintorín v Brezne. Nachádza sa na vyvýšenom mieste v severnej časti mesta. Vďaka tomu ponúka veľmi dobrý výhľad na celé Brezno i jeho okolie. Okrem toho ponúka naozaj pútavú prehliadku historických hrobov. Niektoré z nich by sa dali označiť ako vskutku jedinečné architektonické pamiatky.
Prameň Sama Chalupku sa nachádza na strednom Slovensku medzi obcou Horná Lehota a rekreačnou oblasťou Krpáčovo. Radi by sme tento cieľ, resp. príjemnú zastávku na túre trochu predstavili. Tento prameň je totiž výborným cieľom na ľahkú pešiu túru, alebo cyklovýlet v pokojnom prostredí a krásnej prírode v podhorí Nízkych Tatier.
Slemä 1514 (m n. m.) je vrchol situovaný na severnej strane Nízkych Tatier nad obcou Liptovská Porúbka. V uvedenom pohorí patrí k tým menej navštevovaným. Pritom ponúka prekrásnu prírodu a zaujímavosť v podobe zvyškov zostreleného transportného lietadla z obdobia SNP. Výstup na Slemä je možný z viacerých smerov a ponúka krásnu, ale kondične náročnú túru.
Bývalé keltské hradisko na kopci Hrádok 834 (m n. m.) nájdete na podhorí Nízkych Tatier medzi obcou Horná Lehota a rekreačnou lokalitou Krpáčovo. Je to vďačný cieľ na ľahkú, rodinnú turistiku v pokojnej oblasti. Je to tiež niečo pre ľudí, ktorí sa radi potulujú po zapadnutých kútoch. Zalesnený vrch hrádok je totiž charakteristický krásnou prírodou. Tá je tu zhmotnená predovšetkým vo forme hlbokého lesa.
Vrak lietadla Heinkel He 111 pod vrcholom Vysokej možno zaradiť medzi najzaujímavejšie kuriozity v oblasti Bratislavy a Malých Karpát. Nachádza sa tesne pod vrcholom malokarpatskej sedemstovky Vysoká, na hranici rezervácie Vysoká. Zároveň zvyšky tohto veľmi dobre známeho nemeckého lietadla z obdobia druhej svetovej vojny vytvárajú časť mozaiky dokumentujúcej prítomnosť Luftwaffe na území Slovenska.
Pozorovateľna zvierat Vydrica je čosi ako neobvyklý posed a turistický prístrešok v jednom. Nachádza sa na odlesnenom priestranstve v malokarpatských lesoch nad Račou. Patrí k projektom hlavného mesta, ktorých cieľom je vytvárať príjemné miesta v prírode. Tie môžu slúžiť ako atraktívny cieľ na výlet, bez toho, aby znehodnotili okolité prírodné prostredie. Práve naopak, cieľom je, aby do prírody, čo najlepšie zapadli. Myslíme si, že v prípade tejto pozorovateľne sa tento zámer podarilo naplniť k spokojnosti. Pozorovateľňa sa krátko po otvorení stala veľmi obľúbeným miestom medzi širokou verejnosťou.
V slovenských horách sa nachádza viacero pietnych miest, ktoré pripomínajú ich nekompromisnosť v trestaní ľudských chýb pri pohybe v horskom prostredí. Symbolické cintoríny pripomínajú našu malosť oproti prírode. Okrem toho však tieto miesta majú i svoju jedinečnú atmosféru, pre ktorú sa ich oplatí navštíviť.
Vysoká pec pri obci Sirk, v časti Červeňany, ležiaca južne od mesta Revúca v Turskej doline, je významnou technickou pamiatkou z čias živého baníctva na Gemeri. Predstavovala hutnícky symbol železorudného baníctva tohto regiónu. Spracovávala železnú rudu z okolitých baní v oblasti Železníka v období koncom 19. a začiatkom 20. storočia.
Vysoká pec v lokalite Tri Vody je pozostatok hutníctva v tejto oblasti. Ide o v minulosti významné miesto spracovania železnej rudy a zároveň jednu z najstarších takýchto pecí v strednej Európe. Postavili ju koncom 18. storočia ako výsledok pokroku v spracovaní železnej rudy. Nachádza sa pri Osrblí, takmer celkom v centre stredného Slovenska neďaleko Podbrezovej a Brezna.
Mólo v dedinke pri Bratislave s názvom Korzo Zálesie predstavuje drevenú promenádu naprieč tokom rieky Malý Dunaj. Dalo by sa povedať, že predstavuje, čo sa týka Slovenska, relatívne moderný trend budovania cestovného ruchu a relaxu formou budovania lokálne významných atraktivít menšieho rozsahu. Jednoducho drobné projekty, bez megalomanských cieľov, ktoré v konečnom dôsledku aj tak lákajú množstvo návštevníkov. Vďaka tomu zatraktívňujú i okrajové obce a oblasti. Častokrát ich nájdeme v podobe čoraz populárnejších vyhliadok všetkého druhu. Toto je i prípad korza v Zálesí.
Letisko Vajnory je bývalým hlavným bratislavským letiskom. Slúžilo ako dopravné letisko, až do doby, kým nebolo vybudované nové letisko v Ivanke pri Dunaji. Neskôr slúžilo ako klasické športové letisko, pre motorové a bezmotorové lietanie, ako aj pre zoskoky parašutistov. V súčasnosti je pravou čiernou dierou Bratislavy.
Sútok Dyje a Moravy je veľmi príjemnou lokalitou na krajnom západe Slovenska, kde sa spájajú uvedené rieky a zároveň vytvárajú prirodzenú hranicu troch štátov - trojštátie Česka, Slovenska a Rakúska. Dyje je pravostranným prítokom Moravy. Z miesta sútoku potom Morava ďalej pokračuje vo svojej lenivej púti až pod devínske hradné bralo, kde sa vlieva do Dunaja.
Skalné sanktuárium Božieho milosrdenstva a kríž pod vrcholom kopca Butkov (765 m n. m.) je pútnickým miestom, ktoré vzniklo na okraji kameňolomu Ladce. Súčasťou je i výrazná krížová cesta vybudovaná na svahoch tohto kopca. Sanktuárium je pomerne megalomanským dielom. Vytvára netradičnú atraktivitu, poskytujúcu okrem duchovných zážitkov aj výborné výhľady na Považie.
Prameň Hrona predstavuje drobnú, no pritom milú a najmä ľahko dostupnú atraktivitu, ktorú nájdeme na úpätí Kráľovej Hole, neďaleko Telgártu. Keďže sa jedná o druhú najdlhšiu slovenskú rieku, môžeme návštevu prameňa Hrona považovať aj za akýsi národne orientovaný počin - prísť sa sem pozrieť aspoň raz v živote, podobne ako napríklad vyjsť na Kriváň! Nuž a pre tých, čo slovenské prírodné symboly neriešia, miesto odporúčame aspoň ako príjemnú medzizastávku popri ceste :).
Ostrý vrch (255 m n. m.) je na slovenské pomery nevysoký kopec, týčiaci sa nad južnou časťou mestečka Gbely. Na ňom je vybudovaný drevený prístrešok, ktorý sa priam ponúka k bližšiemu preskúmaniu. Lákadlom je tiež fakt, že prístrešok sa nachádza na druhom najvyššom bode v okolí mesta a preto sľubuje možnosť dobrých a neopozeraných výhľadov.
Radimovské lipy predstavujú tak trochu nenápadné zoskupenie vzácnych stromov nad obcou Radimov, neďaleko Šaštína. Stromov tu je viacero. Niektoré sú napohľad mladé, iné naozaj staré, no oficiálne sú medzi chránené stromy zaradené štyri z týchto líp. Najstaršie dve majú okolo 200 rokov (2017), pričom tá najmohutnejšia má obvod kmeňa takmer 5,5m a tá najvyššia výšku slušných 16m. Stromy tvoria doplnkovú zeleň božej muky - klasického modlitebného kríža, umiestneného v miestnych poliach. Miesto má napočudovanie svojské čaro a istotne vás nenechá voči lipkám chladnými.
Holíčske megality, alebo menhiry, ak chcete, sú monumentálne kamene, objavené v Holíči, pri stavbe miestneho sídliska. Podľa záverov skúmaní, ide o pozostatky niekdajšieho kultu pohanov v tejto časti Európy. Kamene, ktoré sa podarilo zachovať, nesú zjavné známky opracovania ľudskými nástrojmi, dokonca sú na nich vyobrazené rôzne výjavy a božstvá.
Veterný mlyn v Holíči je stavba situovaná na okraji polí nad mestom Holíč, vo výške 220 m n. m.. Jedná sa o jediný historický veterný mlyn na Slovensku, ktorý sa podarilo zachovať do dnešných čias. Táto zaujímavá atraktivita by sa dala odporučiť ako vhodný cieľ na cyklotúru, prechádzku, ale nie je problém vybrať sa sem aj autom. Mlyn je síce skrytý v lesíku, ale sú od neho i čiastočné výhľady na oblasti v okolí Holíča.
Kremenec je hraničné miesto medzi Slovenskom, Poľskom a Ukrajinou a je zároveň najvyšším bodom Bukovských vrchov, s nadmorskou výškou 1221 metrov. Predstavuje tiež najvýchodnejšie miesto Slovenskej Republiky (východnejšie na Slovensku už nič nie je). Aby toho nebolo málo, tak Kremenec je zasadený v nedotknutej prírode Stužického pralesa, ktorý je zaradený v zozname svetového dedičstva UNESCO. Jednoducho Kremenec je akousi miestnou kultovou záležitosťou.
Pomník starých mládencov nad obcou Prestavlky bol postavený v roku 1962 na počesť miestnych slobodných mužov, ktorí mali to ne/šťastie (rozhodnutie necháme radšej na čitateľov) a nikdy sa neoženili. Za vybudovaním pomníka stál spolok s rovnakým názvom. V súčasnosti pomníček predstavuje veľmi roztomilú atrakciu s pekným výhľadom, ku ktorej sa dá veľmi rýchlo dostať z obce.
Most SNP, známy aj pod niekdajším menom Nový Most, patrí k hlavným symbolom Bratislavy. Veď takmer každý pozná tzv. UFO, ktoré sa nad ním „vznáša“ v podobe vysutej reštaurácie. Aby neuletelo, je priviazané charakteristickými kotviacimi lanami, ktoré upevňujú i celý mostný oblúk. Most je tiež významná dopravná tepna, spájajúca centrum s Petržalkou, ale zároveň spojnica ponad tok Dunaja, slúžiaca peším a cyklistom. V poslednej dobe predstavuje i „barometer“ predpovedajúci počasie formou špeciálnych svetelných efektov. Okrem toho sa most môže popýšiť niekoľkými svetovými parametrami.
Starý most je most spájajúci petržalský a staromestský breh v Bratislave. Aj keď o tom názov nevypovedá, Starý most je najnovší most spomedzi bratislavských mostov, ktoré pretínajú rieku Dunaj. Most je určený najmä pre peších a cyklistov. Plní i dopravnú funkciu, ktorú zabezpečuje električka. Električka premáva v oboch smeroch. V budúcnosti sa plánuje rozšírenie električkovej trate hlbšie do Petržalky, dopravná funkcia mosta tak vzrastie.
Most Apollo je druhý najmladší bratislavský most, spájajúci brehy Petržalky a Ružinova. Most bol dokončený v roku 2005 a mal slúžiť na ďalšie odľahčenie dopravy v hlavnom meste Slovenska. Vzhľadovo patrí k tým zaujímavejším architektonickým počinom spomedzi bratislavských mostov cez Dunaj. Má pekné línie v tvare oblúka a pôsobí veľmi moderne. Autorom tohto dopravného projektu je Ing. Miroslav Maťaščík. Most bol zaujímavý už počas výstavby, kedy sa pri jeho finálnom osadení využilo spustenie konštrukcie priamo po prúde Dunaja.
Cyklomost Slobody je most spájajúci brehy Rakúska a Slovenska, ležiace pri rieke Morava. Most je situovaný v Bratislave, na okraji Devínskej Novej Vsi a je určený výhradne pre cyklistov a chodcov. Mnohí Bratislavčania z recesie nazývajú most aj ako „Most Chucka Norrisa“, keďže to bol názov, ktorý pôvodne vyhral internetové hlasovanie ohľadom názvu mosta. Návrh nazývať most, mostom Chucka Norrisa však neprešiel a bol zamietnutý vyššou inštanciou.
Prístavný most (Most hrdinov Dukly) v Bratislave predstavuje významnú dopravnú spojnicu medzi bratislavskými brehmi cez rieku Dunaj. Jedná sa o najvyťaženejší diaľničný most v Bratislave a pravdepodobne aj na celom Slovensku. V jeho útrobách navyše vedie železnica, po ktorej sa pravidelne premávajú vlaky. Most tvorí takisto dôležité prepojenie bratislavských cyklochodníkov, vybudovaných na oboch brehoch Dunaja.
Most Lafranconi je jedným z najdôležitejších bratislavských mostov a jeho hlavnou funkciou je prepájať brehy Dunaja pre automobilovú dopravu. Je súčasťou diaľničného obchvatu Bratislavy a denne ním prejdú tisíce áut. Stavba nevyniká špeciálnym architektonickým prevedením. Most je obyčajnou betónovou stavbou, s pomerne strohými tvarmi a slúži najmä praktickému, dopravnému účelu. Málokomu napadne, že most môže byť zaujímavý aj ako vyhliadková trasa. Veď čo už môže byť na obyčajnej, bezduchej, betónovej mase?
Tri kríže je relatívne neznáma oblasť pod vrcholom Jastrabníka nad obcou Pernek. Jedná sa o akési pútnické miesto ukryté nad úpätím Malých Karpát s viacerými netradičnými náboženskými stavbami a miestami v rámci lokality. Vrch má tiež svoju výhľadovú hodnotu. Tri kríže sú navyše len pár desiatok minút chôdze od obce Pernek, preto je to ideálna voľba na kratučký výlet, napríklad s deťmi.