Cyklomost Slobody je most spájajúci brehy Rakúska a Slovenska, ležiace pri rieke Morava. Most je situovaný v Bratislave, na okraji Devínskej Novej Vsi a je určený výhradne pre cyklistov a chodcov. Mnohí Bratislavčania z recesie nazývajú most aj ako „Most Chucka Norrisa“, keďže to bol názov, ktorý pôvodne vyhral internetové hlasovanie ohľadom názvu mosta. Návrh nazývať most, mostom Chucka Norrisa však neprešiel a bol zamietnutý vyššou inštanciou.
Mostom prechádza cyklochodník, ktorý spája cyklotrasu z rakúskej a slovenskej strany. Pre cyklistov je most taký menší dar z nebies, pretože je to jediný most v širšom okolí, ktorým sa dá prejsť cez rieku Moravu. Most je aj turisticky zaujímavý, keďže sú z neho výhľady na okolie Moravy a smerom na Devínsku Kobylu v Malých Karpatoch. Lokalita je navyše rozmanitá aj čo sa zaujímavostí týka. Okrem Moravy, je veľmi fotogenický jej prítok v podobe meandrujúcej riečky Mláka. Tá sa vlieva do Moravy priamo pred mostom.
Okrem prírodných zaujímavostí tu nájdete historické pozostatky z medzivojnového obdobia v podobe bunkra, ktorý je priamo pod mostom. Pri detskom ihrisku pod mostom bol zas vybudovaný pamätník na obete studenej vojny. Vybudovaný bol spolu s maketou ostnatého drôtu, ako smutnej pripomienky krutých udalostí, ktoré sa tu odohrávali počas totalitného režimu.
Pôvodne sme mysleli že návšteva Cyklomostu Slobody bude rýchla záležitosť, no most sa nám natoľko zapáčil, že sme sa rozhodli preskúmať jeho celé okolie, vrátane brehov z rakúskej i slovenskej strany. Ak máte viac času, odporúčame to spraviť aj vám (pokojne vezmite i deti), hlavne oblasť pod mostom, okolo riečky Mláka stojí za videnie. Sú z tade navyše pekné výhľady na samotný cyklomost.
Most ako výsledok cezhraničnej spolupráce
V minulosti prísne strážené slovensko-rakúske pohraničie je tvorené prírodnou prekážkou v podobe rieky Moravy. Z dôvodu existencie tzv. Železnej opony v miestach spoločnej hranice neboli vybudované žiadne cestné spojenia so susednou krajinou. Preto je menším víťazstvom medzinárodnej spolupráce aj tento cyklomost, ktorý sa podarilo vybudovať za podpory európskych fondov cez spomínanú rieku medzi Devínskou Novou Vsou a Schlosshofom. Most bol dokončený v roku 2012, autorom architektonického riešenia je Ing. Arch. Milan Beláček. Postavili ho spoločnosti Doprastav a Ingsteel.
Cyklomost sa podarilo vybudovať v rámci Programu cezhraničnej spolupráce Slovenská republika - Rakúsko, má teda aj symbolický odkaz spolupráce a spájania susediacich krajín. To je vcelku milý motív, okrem toho, že spojenie v týchto miestach sa priam žiadostivo pýtalo. Veď by bola absolútna škoda neprepojiť množstvo na seba nadväzujúcich cyklotrás v tejto lokalite.
Ako sa dostať na most?
Cyklomost Slobody je logicky najlepšie dostupný bicyklom, alebo pešo. Ľahko sa sem priveziete autom, alebo MHD (autobusy č. 20, 21, 28). Autobusy stoja pár minút od mosta. Treba však počítať s tým, že autobusom si trochu „pocestujete“ vzhľadom na to že Devínska Nová Ves je jednou z krajných častí Bratislavy. Odstaviť auto by tu tiež nemal byť problém. Most sa nachádza na okraji Devínskej Novej Vsi a priamo sa napája na cyklotrasy vedúce z Rakúska a Slovenska. Ak by ste šli z Rakúska, na most sa dostanete ideálne bicyklom, alebo pešo. Autom sa z rakúskej strany nedostanete tak blízko, ako zo slovenskej.
Parkovanie
Parkovať môžete vyskúšať popri ceste v Devínskej Novej Vsi, ktorá vedie k mostu, alebo pri hlavnej ceste, ktorá prichádza z Devína na Istrijskej ulici. Tu je po pravej strane niekoľko menších parkovísk označených dopravnou značkou parkovania. Parkoviská boli počas našej návštevy tak z polovice plné. Parkovanie našťastie nebolo spoplatnené, tak dúfame, že to aj tak naďalej vydrží.
Na moste
Cyklomost je na bratislavské pomery určite unikátny zjav, keďže most podobných rozmerov vybudovaný predovšetkým cyklistom by ste tu hľadali len márne. Most má šírku 4m, čo úplne postačuje pre prítomnosť viacerých cyklistov vedľa seba. Most tvorí mierny oblúk s prevýšením 4 metre. Opticky to pôsobí veľmi zaujímavo. Povrch je nový, takže rôzne hrbole či výtlky tu zatiaľ nenájdete.
Zábradlie na okraji mosta je dostatočné a teda nemusíte sa báť, že by vám tu deti z mosta vypadli. Na slovenskej strane je doplnené aj o stručné informácie o výstavbe mosta a jeho histórii. Keď sme boli na moste, na zábradlie svietilo slnko a infotabule s informáciami presvitali, preto boli skoro nečitateľné. Stačilo, že slnko zmenilo uhol a už to bolo s čitateľnosťou oveľa lepšie.
Most vyzerá byť vcelku obľúbený medzi romantikmi, o čom svedčí množstvo „zámkov lásky“, ktoré zaľúbenci zvyknú pripínať na jeho zábradlie (zhodou okolností sme tu boli práve na Valentína). Bohužiaľ, most sa za svoje krátke fungovanie nevyhol popísanému zábradliu v mnohých jeho častiach. Takže narazíte aj na rôzne umelecké ,,skvosty“ a popisy často vulgárnejšieho charakteru.
Komplet celý most (tam a späť), aj s občasnými zastaveniami prejdete za 10-15 minút. Čo sme si však všimli, že niektorí ľudia sa sem prišli vyslovene pozrieť na západ slnka, prípadne chvíľu pomeditovali pri pohľade na Moravu a jej okolie. Počas cyklistickej sezóny bude Cyklomost Slobody isto vyťažené miesto a to nielen vďaka cyklistom, ale i chodcom. Paradoxne tých cyklistov sme tu v čase návštevy až tak veľa nestretli. Prevažovali skôr chodci na prechádzke, prípadne mamičky si sem prišli pokočíkovať svoje ratolesti. Samozrejme inak to bude, keď začne cyklistická sezóna. Vďaka mostu sa totiž dá napojiť na rakúske cyklochodníky. A to láka nejedného cyklistu.
Netradičným „doplnkom“ mosta sú kŕmidlá pre vtáčikov, ktoré sú povešané na korunách okolitých stromov. Sú zavesené na konároch v plastovej fľaši takým spôsobom, že je možné dopĺňať krmivo priamo z mosta. Vtáčiky si tu tak môžu pochutnávať, napríklad na slnečnicových semiačkach. Akonáhle sa ale priblíži človek, stiahnu sa do úzadia. Ak však budete trpezliví a nebudete robiť prudké pohyby, možno sa vám podarí vidieť krmiacich sa vtáčkov celkom z blízka.
Čo vidno z mosta?
Cyklomost Slobody je ako stvorený na relax. V súčasnosti je to jeho hlavné poslanie a preto je skvelé, že mohol byť postavený v nádhernom, aluviálnom prostredí rieky Moravy. Výhľady z mosta sú veľmi pekné predovšetkým na pokojný tok tejto pomaly-plynúcej riečky a na celú priľahlú oblasť riečneho charakteru.
Prvé čo si všimnete, ak ste vstúpili na most v Devínskej Novej Vsi bude tok mŕtveho ramena potoka Stará mláka (niekde udávané len ako Mláka). Potok pod cyklomostom tvorí nádherné mini-meandre a následne sa vlieva do rieky Morava. Pár desiatok metrov ďalej, smerom na Rakúsko, sa vám budú postupne otvárať výhľady na široké okolie toku Moravy.
Najdominantnejší je tu zrejme pohľad smerom na juhovýchod, na kopce Malých Karpát v oblasti Devínskej Kobyly. Pod kopcom sa rozprestierajú paneláky Devínskej Novej Vsi a do očí udrie i Sandberg – pieskovcová hora. Tá leží na malokarpatskom predhorí, neďaleko ľavého brehu Moravy. Pravú stranu Moravy pri pohľade na juhozápad zas tvoria najmä lužné lesy a kroviny. Ak je dobrá viditeľnosť tak vidieť i rakúske pahorky v oblasti Hainburgu. Severné výhľady z mosta sú o niečo menej zaujímavé a v podstate sú tvorené hlavne tečúcou riekou a jej rovinatým okolím. To je tvorené najmä rovinami s lesnatým a krovinatým nábrežím, ktoré je obklopené poliami.
Odporúčame zísť z mosta a ak je možnosť pozrieť si Cyklomost slobody či už z rakúskeho nábrežia, alebo slovenského. Rakúska strana je viac zarastená a brehy sú horšie dostupné (idéal na návštevu je zima). Slovenská strana je o čosi prístupnejšia a veľmi pekný výhľad na most je napríklad od miesta kde sa vlieva Mláka do Moravy.
Aktivity v oblasti mosta
Ako už bolo spomenuté, Cyklomost slobody slúži výhradne relaxačnému účelu, samozrejme symbolicky podčiarkujúc význam spolupráce národov. Most prepája krajiny v mieste, kde existuje sieť cyklotrás, ktoré sa práve vďaka mostu dajú zaujímavo nakombinovať. No pešia prechádzka cez most a v jeho blízkom okolí je veľmi príjemná a zaujímavá. Je vhodná pre rodiny s deťmi. Ak máte naozaj malého drobca, odporúčame prísť si sem zakočíkovať.
Cykloturistika
Hlavnou atrakciou pre Slovákov bude zaiste rýchly prístup cez most k zámku Schlosshof, ktorý sa nachádza iba zopár minút jazdy za štátnou hranicou. Nezabudnite si príslušné doklady a určite si vybehnite na zámok aj s deťmi. Cyklotrasa k zámku je kvalitná, široká a bezpečná. Môže sa stať, že z okolitých polí bude fúkať silnejší vietor, ktorý sa opiera práve o vyvýšenú trasu cyklocesty, ale to je asi jediná prírodná nepríjemnosť, ktorá sa tu môže vyskytnúť. Trasa je inak technicky nenáročná a decká ju zvládnu.
Okrem Schlosshofu sa však zdatnejším cyklistom otvárajú obrovské možnosti kombinácie cyklotrás. Rakúsko v tejto oblasti ponúka hustú sieť kvalitných cyklotrás, vhodných najmä na nenáročné, víkendové výlety.
Rakúšania istotne radi využijú most ako spojnicu, sprostredkujúcu ľahký prístup do exotickej krajiny, niekdajšieho „Ostbloku“. Cyklotrasou vedúcou od mosta popri Morave je možné pohodlne sa dopraviť až do centra Bratislavy a pokojne aj ďalej dolu prúdom Dunaja. Po ceste sa každú chvíľku vyskytne nejaká atraktivita. Nepríjemnejšia je iba časť medzi Devínom a mestom, kde je cyklotrasa vedená priamo po hlavnej ceste a tak je menej bezpečná. Existujú však snahy, aj v tomto úseku viesť cyklotrasu mimo automobilovej dopravy.
Od mosta na sever, za Devínskou Novou Vsou sa nachádza cyklotrasou pretkaná riečna krajina Moravy. Je to krásne územie s jedinečnou prírodou a možnosťou nafotiť si napríklad vtáctvo. Hltači cyklokilometrov si dokážu od mosta naplánovať cestu cez aluviálnu nížinu až do kopcov Malých Karpát, čo sú neskutočné možnosti zážitkov v napohľad možno málo zaujímavej, rovinatej krajine, disponujúcej len malým pohorím. V tomto smere odporúčame nakombinovať si trasu kde prepojíte prejazd cyklomostu, oblasti popri Morave s prechodom sedla Pezinská Baba. Je však už naozaj výlet pre náročnejších a zdatnejších cyklistov.
Turistika a prechádzky
Cyklomost Slobody môže byť cieľom výletu aj sám o sebe. Nejedná sa o nejakú „brutálnu“ turistiku, ale skôr o výlet formou krátkej prechádzky. Prechádzka na most totiž rozhodne stojí za to. Môžete sa sem priviezť autom, alebo MHD a vybehnúť si pokočíkovať, alebo len tak si pozrieť západ slnka. Prechádzku môžete ľubovoľne predĺžiť po cyklotrase popri rieke Morave, prípadne k akejkoľvek atraktivite, ktorá je nablízku. A to práve môžeme odporučiť, spojiť most s návštevou inej turistickej zaujímavosti v širšom okolí.
Spomeňme napríklad legendárny Sandberg - pozostatok prehistorického mora, alebo Devínsku Kobylu - najvyšší vrch Bratislavy s bývalou raketovou základňou na vrchole, či hrad Devín, vypínajúci sa nad sútokom Dunaja a Moravy.
Ak sa vám však nechce chodiť príliš ďaleko, tak si môžete obzrieť betónový bunker z čias druhej svetovej vojny. Nájdete ho priamo pod mostom na slovenskom brehu Moravy pri cyklotrase. V blízkosti mosta sa nachádza i detské ihrisko a možnosti na posedenie v podniku.
Nudiť sa nebudete ani ak sa vyberiete pozrieť priamo na breh Moravy. Z detského ihriska vedie vyšľapaný chodník pomedzi vysokú trávu k brehu rieky Morava. Po ceste narazíte na tok Starej mláky s meandrom. Jedná sa tiež o vcelku zaujímavé miesto s pekným výhľadom na cyklomost. Pri detskom ihrisku si tiež určite všimnete pomník spolu s ostnatým drôtom ako spomienka na obete, ktoré zahynuli pri pokuse prekročenia hranice, ktorá tu bola počas studenej vojny veľmi prísne strážená. Jednoducho blízke okolie mosta je drobnými atraktivitami priam nabité. Väčšina z nich je ideálnym cieľom na pokojný výlet pre rodiny s deťmi.
Môžete sa vybrať preskúmať napríklad aj rakúske nábrežie v okolí mosta. To je však o niečo menej prístupné a v mnohých častiach aj pomerne ťažko priechodné. Najschodnejší je úsek v zime, v lete naopak bude nábrežie výrazne zarastené. Je tu i niekoľko, zrejme občasných ramien Moravy. Čiže ak je Morava viac rozvodnená, je možné, že dostať sa k brehu bude pomerne zložité. Keď sme tu však boli na prieskume, korytá ramien boli vyschnuté a v pohode sa cez ne dalo prejsť (teda až na tú vegetáciu). Počas našich potuliek Rakúskom v oblasti cyklomosta sme v húštine tráv videli skateboard. Pravdepodobne niekomu spadol z mosta. Ak by mal niekto záujem, pripájame aj približné GPS súradnice – 48.211142,16.963677 :)
Základné technické údaje a priebeh výstavby mosta
Cyklomost Slobody je závesným mostom, s troma poľami. Celková dĺžka mosta je 955m. Most slúži výhradne peším a cyklistom. Pri pohľade na most je možné konštatovať, že bolo zvolené oku lahodiace architektonické riešenie, ktoré zapadá do okolitej, chránenej prírodnej oblasti. Most má príjemné línie. Tvorí letmý oblúk ponad rieku a najvýraznejšími prvkami stavby, okrem samotnej lávky sú dva hlavné piliere, situované na jednotlivých brehoch. Šírku lávky 4m je možné hodnotiť ako dostačujúcu pre bezpečný a pohodlný, súčasný pohyb chodcov a cyklistov.
Základný kameň stavby bol položený 25.9.2011. Následne v októbri sa začali vŕtať základové konštrukcie – mikropilóty. Ich výstavba bola ukončená v novembri toho istého roku. Vo februári 2012 boli postupne ukončované nadzemné časti základov pre piliere a následne sa pripravovalo premostenie rieky Moravy.
Most pozostáva z pätnásťmetrových častí, ktoré boli vopred vyrobené a následne dovezené na stavenisko. Tie boli na mieste zvarené do tridsať metrov dlhých polí. Začiatkom marca 2012 sa osadilo prvé pole oceľovej konštrukcie na slovenskej strane. Slovenská strana bola spojená s rakúskou prostredným dielom 13.3.2012. V apríli 2012 bolo ukončené zavesenie premostenia nad riekou. Do predbežného užívania bol most odovzdaný 11.8.2012.
Základné údaje
- Celková dĺžka mosta s nájazdmi: 955m (z toho samotné premostenie 525m)
- Šírka mosta: 4m
- Prevýšenie prostrednej časti mosta: 4m
- Výška: 21,5m (nad riekou Morava, 12,3m nad zeme)
- Oceľové konštrukcie mosta a podpier vážia spolu: 647t
- Materiál konštrukcie: oceľ
- Začiatok stavby: 30.9.2011
- Ukončenie stavby: 27.6.2012
Informácie o priebehu výstavby mosta a o moste samotnom sa dozviete z infotabúľ, ktoré sú rozmiestnené na zábradlí cyklomosta. Z tade sme čerpali aj tieto informácie.
Čriepky z histórie
Zaujímavým faktom z histórie je skutočnosť, že v miestach terajšieho cyklomosta stál v roku 1771 už iný most. Išlo o kamenno-drevený most v tvare oblúka - Most Márie Terézie. Most v tom čase spájal Schlosshof a Devínsku Novú Ves. Neskôr bol most zničený riečnym ľadom a znova postavený v roku 1813. Ten zničili nemecké vojská počas Rakúsko-Pruskej vojny, podobne ako Starý most v Bratislave. Most však bol obnovený, ale čoskoro, v roku 1866, bol opäť zničený ľadom.
Počas druhej Svetovej vojny bol most bombardovaný a v roku 1949 bol vyradený z prevádzky. Spojenie krajín v týchto miestach sa však zachovalo, hoci len vo forme kompy resp. lode. Aj tento fakt svedčí o významnosti tohto prepojenia. Nečudo, veď na druhom brehu stál obrovský zámok Schlosshof.
Počas prípravných prác na výstavbu cyklomosta v roku 2009 bol vykonaný i archeologický prieskum lokality. Výsledkom bolo objavenie pôvodných súčastí mosta - pilóty, ktoré boli zakomponované do novej stavby. Cyklomost je vedený ponad ne. Na rakúskej strane boli obnovené aj niektoré pôvodné časti mosta. Ide o časti mosta, ktoré dala ešte kedysi postaviť Mária Terézia a v podstate vydržali až dodnes a sú súčasťou samotného Cyklomosta Slobody. Je to pekne vidieť v Rakúsku, keď sa zadívate na začiatok mosta. V týchto miestach má most klasickú historickú architektúru a následne prechádza do architektúry modernej.
Zaujímavosti a Most Chucka Norrisa
Cyklomost Slobody sa nachádza v chránenej oblasti európskeho významu tzv. NATURA 2000, ktoré predstavuje alúvium rieky Moravy. Dôraz sa preto musel klásť i na dodržanie podmienok výstavby v takejto lokalite.
K zaujímavostiam patrí i zvyšok betónového bunkra resp. pevnôstky nachádzajúcej sa priamo pod mostom. Stále sa dá do nej vliezť, prípadne sa vyštverať na jej strechu. Nie je uzamknutá. Pevností je v oblasti Moravy a Dunaja v blízkosti Bratislavy viacero. Mali slúžiť na obranu pred vpádom nemeckých, nacistických vojsk vo vojnových časoch. Nakoniec však zostali opustené bez boja a zachovali sa až dodnes.
K hlavným zaujímavostiam, ktoré sa viažu k tomuto cyklomostu je výber jeho mena. Okrem toho, že stavba sa riadne naťahovala, najmä zo slovenskej strany (hoci pôvodne brzdilo výstavbu Rakúsko, ktoré bolo proti stavbe mosta v týchto miestach), dlhšie sa vyberal i jeho názov.
Názov sa vyberal prostredníctvom ankety vyhlásenej Bratislavským samosprávnym krajom. Ľud si žiadal recesistický názov „Most Chucka Norrisa“. Recesia súvisela i s problémami a časovým sklzom výstavby na slovenskej strane, v čase keď bolo možné sledovať dávno hotové prípravné práce na rakúskom brehu Moravy. Rakúsko nesúhlasilo s takýmto názvom. Partneri navrhovali názov „Most Márie Terézie“. Konečný výber názvu mosta na seba zobrali krajskí poslanci, keď odhlasovali trochu fádne, hoci symbolické finálne pomenovanie „Cyklomost Slobody“ (v nemčine „Fahrradbrücke der Freiheit“). Mnohí Bratislavčania si však zaužívali názov Most Chucka Norrisa a pravý názov mosta dokonca ani nepoznajú.
Čo si pozrieť v okolí mosta?
- Sútok Moravy a Dunaja - jedinečné divadlo spojenia riek, odporúčame pozorovať z hradu Devín
- Hrad Devín - ruina hradu Devín patrí k historicky najvýznamnejším na našom území, pozrite si z nej sútok Dunaja a Moravy
- Devínska Nová Ves - miesto kde pôsobil spisovateľ Rudolf Sloboda, má tu postavený pomník
- Štokeravská vápenka - bývalý kameňolom, vyhľadávaný miestnymi lezcami
- Kamene Tretej ríše - hraničné kamene roztrúsené na Devínskej Kobyle, z čias keď si tu územie vytýčilo nacistické Nemecko
- Sandberg - atraktívne zvyšky prehistorického mora, vklinené do Devínskej Kobyly, obsahujú fosílie
- Devínska Kobyla - najvyšší vrch Bratislavy, centrum rekreačných aktivít, na vrchole sú prístupné zvyšky raketovej základne
- Pamätník obetiam komunizmu - nájdete ho pri sútoku Dunaja a Moravy, pod hradom Devín, pripomína mnohé obete režimu
- Továreň Volkswagen - jedna z najmodernejších tovární tejto automobilky, zaujme pohľadom na lanovky, prevážajúce montované autá, či testovacou dráhou